Afgelopen maandag, tijdens de eerste dag thuisonderwijs in het nieuwe jaar, bedachten we met de bloggers van de club van relaxte moeders, bijgaande lockdown-bingo. De meeste bingo-items zijn uit de praktijk gegrepen.
Vraag 12 thuisonderwijs-gevende moeders wat zij op dag één allemaal ervaren, voelen, meemaken en ziehier het resultaat.
Ondanks dat dit de ‘2de ronde’ is en je denkt dat daardoor veel hetzelfde zal gaan als de eerste keer, is het toch echt anders. Bij ons thuis vooral ook omdat de oudste nu op de middelbare school zit. Onderwijs op afstand ziet er dan toch heel anders uit. Voordeel voor ons is dat hij dit nu allemaal heel zelfstandig doet en mijn man en ik dus geen juf of meester hoeven te zijn, maar vooral supportende ouders. En die rol past mij in elk geval een stuk beter.
Bij Sieger (groep 6) is dit een ander verhaal. Vanzelfsprekend heeft hij wat meer begeleiding nodig, maar ook het onderwijs op afstand ziet er anders uit. In maart had hij 1x in de week een Teams-meeting en dit was vooral een momentje om even met de juf te kletsen. Nu heeft hij elke dag een meeting en benut hij de mogelijkheden van dit programma iets té goed.
Nadat het inloggen in de Weektaak en Teams maandagochtend (eindelijk) is gelukt, ga ik even boodschappen doen. Terwijl ik in de supermarkt loop krijg ik appjes in de groepsapp van de ouders “Er wordt enorm veel gechat met onnodige berichtjes.” Een volgende moeder reageert met uitleg hoe je de chatfunctie uit kan zetten. “Goh, handig,” denk ik bij mijzelf, weer wat geleerd.
Daar in de supermarkt ben ik het gelijk met de ouders eens; daar is de chat niet voor bedoelt. Dus bij thuiskomst vraag ik aan Sieger: “wat gebeurt er allemaal in de chat?” Hij kijkt mij ondeugend aan. Als ik een blik op de chat werp, weet ik genoeg.
Sieger spant de kroon als het gaat om onzinnige berichtjes in de chat, met als hoogtepunt deze: Fghdjgsrfghsfhdfsgfsgghsdgh
Uiteraard leg ik Sieger met een ‘strenge schooljuffenstem’ uit dat dat niet de bedoeling is. Stiekem moet ik er ook wel een beetje om lachen. Dit voelt toch wel een beetje als ‘klieren in de klas 2.0.’. Als je niet naast je klasgenootje zit en daar elkaar kan afleiden, dan doe je dat toch op deze manier alsnog??! Ook deze 2de lockdown leert Sieger (en ik ook) dus toch weer allerlei nieuwe vaardigheden.
Misschien is de start van het nieuwe jaar (goede voornemens) en/of deze 2de lockdown voor jou ook een mooie aanleiding om je wat nieuwe vaardigheden eigen te maken? Op het gebied van rustig en geduldig blijven als je kind een boze bui heeft bijvoorbeeld. Want die komen misschien met alles wat er nu op je kind af komt, vaker voor dan je lief is.
Op 25 januari geef ik ONLINE de workshop ‘liefdevol begrenzen van je boze kind’. Tijdens de workshop leer je niet alleen hoe jij rustiger kan blijven, maar ook hoe je kan zorgen dat de boze buien afnemen en als ze er toch zijn, minder heftig verlopen. Ben je erbij?! Weet je welkom!
Aanmelden kan via: https://pentakelopvoedcoaching.nl/introworkshop-boosheid/