Omdat ik het nieuws niet erg volg, was ik maandagochtend nog nietsvermoedend aan het werk. Om iets voor 12.00u belt een collega: “heb je het al gehoord, de scholen gaan weer dicht.”
“Nee joh!” probeert mijn innerlijke struisvogel nog, maar als ik even naar een nieuwssite scroll, zie ik dat het geen proefballonnetje is. Door de appjes die vervolgens binnen komen, is er geen ontkennen meer aan. Mijn maag trekt zich samen en ik ben met mijn gevoel meteen weer terug aan het einde van de eerste lockdown. De schoolsluiting had toen voor mij niet veel langer moeten duren, want emotioneel was de rek er bij mij compleet uit.
Het ‘voordeel’ van een 2de keer is wel, dat je kan leren van de vorige keer:
“Waanzin is steeds opnieuw hetzelfde doen, en dan verschillende uitkomsten verwachten”
Dus voel ik aan alles: dat gaan we dit keer dus anders doen. Dat betekent meer tijd en ruimte voor mezelf, minder ‘strikt’ naar de kinderen (als we allemaal thuis zijn zie ik écht teveel van wat de kinderen uitspoken) en andere afspraken met mijn wederhelft m.b.t. de verdeling van taken.
Het maken van dit ‘aanvalsplan’ geeft mij rust in mijn hoofd en ontspanning in mijn buik. Hierdoor ga ik nu met veel meer vertrouwen de komende weken in en als ik dan toch in mijn ‘oude gewoonte’ verval, weet ik snel genoeg hoe ik het anders kan doen.
Wil jij ook een ander ‘aanvalsplan’ maken voor de uitdagingen in jouw gezin? Vliegen de emotionele uitbarstingen je af en toe om de oren, en jijzelf daardoor (ook) tegen het plafond?
Ook jij kan meer rust en ontspanning (terug)brengen in het dagelijks ritme. Waardoor het contact met je kinderen fijner verloopt.
Op 11 januari geef ik de gratis online lezing “liefdevol en relaxed reageren op je boze kind”. Uiteraard besteed ik dit keer ook aandacht aan het (veel) thuis zijn met elkaar. Ben jij erbij?